#10 | Vier jaar in Servië

Route: Jagodina – Belgrado – Zasavica – Kanjiza (Servië)

Na ons zwembadavontuur in Jagodina breekt een spannend weekend aan. Jens wordt zondag 4 jaar en gaat bezoek krijgen uit Nederland van zijn oma Annie en tantes Nienke en Anita – mijn moeder, zus en schoonzus. Daar hebben we erg naar uitgekeken.

Bliksembezoek Belgrado

Vanuit Jagodina rijden we weer in noordelijke richting, met als eerste stop Belgrado, de hoofdstad van Servië. De vlucht van de dames komt pas om 16.50 uur aan en het vliegveld ligt net ten westen van de stad. Wij kunnen dus mooi een kijkje nemen in het centrum van de hoofdstad, dat een oud fort heeft aan de rivier de Donau. Bij ‘Camping Center Belgrade’, een camperplaats op vijf kilometer van het centrum, willen we de camper een paar uur neerzetten. Al we er aankomen treffen we een vriendelijke beheerder in een soort meubelzaak, die er camperhuur bij doet. We hoeven niks te betalen maar mogen wel gebruikmaken van de stroomvoorziening en het water. Wat een service! Heel rustig aan gaan we op de fiets naar het centrum. Het is qua hoogteverschillen goed te doen maar met nog altijd ruim 35 graden blijkt vijf kilometer fietsen in een warme stad een zweterige bedoening. We rijden zoveel mogelijk rechts op de rechterbaan, die soms een gemengde taxi- en busbaan is, en af en toe fietsen we naast rammelende rode trammetjes. Jens vindt het leuk dat we weer eens gaan fietsen (zegt hij zelf) en levert commentaar op wat hem opvalt: een auto met het raam open, iemand in de tram. Wij vergapen ons aan de lelijke communistische flats. Het ontwerp is al niet fraai en door de uitlaatgassen van tientallen jaren zijn ze grauw en grijs. Gelukkig zien we af en toe een mooie kerk. Het verkeer is chaotisch maar met onze Amsterdamse fietsmentaliteit komen we een heel eind. Dan bereiken we het hooggelegen Kalemegdan Fort met ernaast een groot park, dichtbij de rivier de Donau. Hier heerst complete rust. We rijden een stuk over het fietspad heen en weer dat langs de rivier voert, en zien het punt waar de rivier de Sava in de Donau uitkomt. De Sava – daar zullen we het komend weekend meer van zien.

Belgrado fietsen
Fietsen door de straten van Belgrado
Belgrado fort
Het Kalemegdan Fort
Belgrado Donau
Mooi fietspad langs de Donau
Naar het vliegveld

Het is tijd om terug naar de camper te gaan. De weekendspits is op gang gekomen; het is een hele toer om dezelfde weg terug te rijden, maar de brede stoepen bieden uitkomst.

In een half uur zijn we bij het vliegveld, waar we een tijdje wachten tot we drie bekende gezichten zien opdoemen. Ze zijn er! We zijn blij om elkaar te zien. Bezoekers en bagage vinden een plek in de camper en we zijn op weg. Tijdens het rijden heeft Jens gelijk al de grootste lol met zijn oma en tantes die bij hem aan tafel zitten. Hij lacht zo hard dat we wel eens denken dat hij niet meer kan stoppen. Ik wijs ons gezelschap op de talloze maïs- en zonnebloemvelden aan weerskanten van de weg. Sinds we vanochtend uit Jagodina vertrokken zien we die voortdurend.

We zijn onderweg naar onze camping voor het weekend: Zasavica bij de plaats Sremska Mitrovica, zo’n 70 kilometer ten westen van Belgrado. Aan de beoordelingen te zien is dit een on-Servisch geweldige camping, en wij kunnen dat alleen maar beamen. De plekken zijn groot en groen met veel bomen en het sanitair is modern en schoon. Alle voorzieningen die je als kampeerder nodig zou kunnen hebben, zijn aanwezig. Wanneer we arriveren is de nachtwaker al aan zijn dienst begonnen. Het is een vriendelijke oude man die ons regelmatig opzoekt en dan wat folders en kaarten van de omgeving toestopt.

Camping Z proost
Proost! Op een mooi weekend.

Nadat we geïnstalleerd zijn – de tent van Nienke en Anita staat in een wip met hulp van Jens – koken we een snelle pastahap die er prima in gaat. Voor Jens wordt het een latertje maar als hij eindelijk in bed ligt kletsen wij in het donker wat bij met z’n vijven. Zo oostelijk in dezelfde tijdzone als Nederland wordt het hier helaas al rond 9 uur donker. Maar warm is het nog steeds en de muggen weten ons te vinden.

Natuurreservaat Zasavica

De aanwezigheid van muggen is niet verwonderlijk, want de camping ligt aan beschermd natuurreservaat Zasavica, dat bestaat uit moerassen waar vooral veel vogelsoorten leven. We lopen op zaterdag de 300 meter erheen en worden positief verrast door wat we allemaal zien. Het park heeft een prachtige uitkijktoren aan de rivier met een ooievaarsnest er bovenop, een aanlegsteiger aan de rivier waar een rondvaartboot en meerdere roeiboten liggen, een café-restaurant, een speeltuintje en een overdekt gedeelte waar mensen bezig zijn met beeldhouwen en mozaïeken. Bij het water ligt op een grote tafel een aantal varkenshammen te drogen, ongetwijfeld afkomstig van de varkens die in het weiland ernaast worden gehouden. Op het grote grasveld in het midden zijn enkele honden met elkaar aan het ravotten.

Z hammen
Varkenshammen liggen te drogen
Z uitkijktoren
Schitterende uitkijktoren met ooievaarsnest

In het restaurant serveert men goulash, die we vandaag of morgen graag zullen uitproberen. Aangrenzend aan het restaurant bevindt zich een open keuken waar de kok in een enorme goulashpan op houtvuur staat te roeren met een klein formaat roeispaan. Hij nodigt me uit om het ding ook even vast te houden. Dat houd ik tien seconden vol en dan heb ik het gevoel dat mijn knieën aan het verschroeien zijn. En deze man in zijn spijkerbroek is hier waarschijnlijk uren mee bezig!

Jens loopt met oma, Nienke en Anita over het terrein en heeft het super goed naar zijn zin. Het is geweldig om te zien dat iedereen zo geniet van elkaar. Een familieweekend in Servië, dat hadden we van tevoren niet bedacht. Maar deze omgeving leent zich er perfect voor.

We willen graag een boottocht maken. De schipper wordt opgetrommeld, die van zijn boerderij moet komen. Tijdens de tocht over het water zien we o.a. een inheemse reigersoort en een zwanenpaar met jongen op hun nest op vijf meter afstand van de boot. Ook vliegen er libellen rond in allerlei soorten en maten. Terug aan wal zien we vanuit de uitkijktoren van dichtbij hoe een ooievaar terugkomt naar zijn nest met een grote vis in zijn bek. Een heel bijzonder gezicht.

Z boottocht
Gezellig varen en vreemde vogels spotten
Z uitzicht
Uitzicht vanaf de uitkijktoren
Z ooievaar closeup
Ooievaar in aantocht!

De rest van de middag doen we rustig aan op de camping, al is het zo heet dat we de rust tijdelijk goed verstoren met een watergevecht. Wij hebben er veel lol in, maar Jens begrijpt niet zo goed wat we daar leuk aan vinden. Hij protesteert wat (“Wat dóen jullie! Neeee, niet doen, dat vind ik niet léuk!”) en speelt dan weer vrolijk verder met Anita en zijn speelgoedauto’s. ’s Avonds lopen we terug naar het natuurcentrum om goulash te gaan eten. We hadden het al verwacht; die is verrukkelijk. Aangevuld met schalen vol salade en brood is dit een heerlijke maaltijd.

Camping Z Anita
Met Anita is het heerlijk spelen!
Z goulash eten
Goulash eten in het Zasavica restaurant
Vier jaar worden in Servië

Wanneer Jens op bed ligt komen de slingers en ballonnen uit de kast en versieren we onze kampeerplek en de kleinste van de zes stoelen. Want de volgende dag is de grote dag. Jens is jarig en wordt 4 jaar! De jarige wordt door oma – die ook in de camper slaapt – en Léon en mij toegezongen en gaat dan bij zijn tantes aan de tent schudden. Al snel volgen de cadeaus. Jens is al een tijdje bezig met de tijd en vraagt om de haverklap “hoe laat is het?”, dus krijgt hij van oma een stoer horloge. Hij vindt het indrukwekkend maar laat het nog even liggen. Liever speelt hij met de reuzenbellenblaas die hij ook van haar krijgt. Nienke en Anita maken de blits met twee auto’s en bijbehorende pups van Paw Patrol en van papa en mama krijgt hij een startset Hubelino; een knikkerbaan die je opbouwt met blokjes die perfect met Duplo lego samengaan. Dat is een groot succes – hij speelt er nu al een week iedere dag mee.

Camping Z 4
Hoe oud ook alweer???
Camping Z cadeau
De gewilde knikkerbaan komt tevoorschijn

Twee buurvrouwen van oma hebben cadeautjes meegegeven; tekenboekjes en een PlayDoh set komen uit het cadeaupapier. Ina en Ireen, dank jullie wel! Ook zijn er lieve kaartjes uit Nederland meegekomen met oma Annie. Oma Agnes (Léons moeder) en tante Wilma en oom Hans en Ina en Ireen zorgen ervoor dat we nu een vrolijke slinger met vier verjaardagskaarten in de camper hebben hangen.

Zwemmen in de Sava

Het is weer zonnig en heet vandaag – een goede dag om te zwemmen. En dat kan gelukkig in de buurt. In de plaats Sremska Mitrovica, die aan de rivier de Sava ligt, is een natuurstrand gecreëerd aan de rivier. We rijden er met de camper naartoe en vinden een parkeerplek op loopafstand van het strand. Het is aan de vele auto’s te zien duidelijk een populaire plek op een hete zondagmiddag.

Dit is een recreatiegebied dat alles heeft. Er zijn strandtenten, terrassen, eettentjes, een groot toiletgebouw, ligbedden en parasols. Erg fijn zijn de waterpunten: douche en drinkwater worden continu gebruikt. Tussendoor staan kleine speeltuintjes waarvan vooral de draaimolentjes een onweerstaanbare aantrekkingskracht op Jens hebben. In de rivier is over een behoorlijke lengte een stuk afgezet met boeien. Al snel liggen we in het water, dat fris maar zeker niet koud is, en laat Jens zien hoe goed hij kan ‘duiken’ – ongeveer zoals een waterhoen zijn kop in het water steekt.

Sava zwemmen
Heerlijk hoor, die Sava
Sava strand
Lekker druk op een hete zondagmiddag

Wat een heerlijke plek is dit! We zijn – voor zover wij kunnen vaststellen – de enige toeristen en genieten van deze inkijk in het Servische leven. Oma en ik kopen drie enorme hamburgers en twee maïskolven voor nog geen €6, die we met z’n allen opeten op onze fijne schaduwplek.

Sava mais
Maïs eten op schoot bij Nienke
Sava teruglopen
Teruglopen in de zinderende hitte met een oranje spookje
Pannenkoeken en afscheid

Op deze feestelijke dag eten we ’s avonds pannenkoeken! Chef-pannenkoek Nienke bereidt met hulpje Jens het beslag en bakt de ene na de andere in de hete camperkeuken. Iedereen geniet ervan, jarige Jens niet in het minst. Tijdens het facetimen met oma Agnes steekt Jens weer de vier vingers op; hij is nu een grote jongen! De ijstaart met vier kaarsjes – die Jens niet alleen uit- maar ook omblaast – sluit het verjaardagsweekend af. Het is al met al een gezellig weekend met mooie momenten, om nooit te vergeten.

Camping Z beslag
Beslag maken met Nienke, oma maakt de salade
Camping Z facetime
Facetimen met oma Agnes, “ik ben vier oma!”
Camping Z ijstaart
IJstaart met kaarsjes

Maandagochtend vertrekken we vroeg om ons bezoek naar het vliegveld te brengen. Aan de campertafel worden liedjes gezongen; Jens maakt kennis met de Nederlandse Amerikaan – inclusief bijbehorende bewegingen – die op zijn verzoek meerdere keren herhaald wordt. Alles gaat voorspoedig en ’s middags al krijgen we berichtjes dat ze weer thuis zijn. Het is wennen aan de stilte in de camper; Jens zegt ‘verdrietig maar ook gelukkig’ te zijn. Beter kan hij ons gevoel niet onder woorden brengen.

Kamperen tussen Serviërs en Hongaren

Wij reizen vandaag verder naar het noorden. De laatste heuvels laten we achter ons en tientallen kilometers lang zien we vlak land, waarop met name maïs, zonnebloemen en graan verbouwd wordt. We willen nog een paar dagen in Servië blijven en komen uit op de gemeentecamping van Kanjiza – vlak voor de grens met Hongarije, in de kwelder van de rivier de Tisa. Volgens de Servische campingwebsite heeft deze een zwembad met apart kinderbad. Bij aankomst loopt een vriendelijk vrouwtje ons tegemoet. Ze blijkt geen woord Engels of Servisch te spreken; ze is een Hongaarse. Met handen en voeten komen we eruit dat we de camper op een van de verharde plaatsen neer mogen zetten, en dat er snel iemand zal komen die Engels spreekt. De prijs van de camping blijkt bizar laag te zijn: 250 dinar ofwel €2 per nacht voor een camper. Met een tent kun je zelfs vanaf 120 dinar overnachten.

Op deze eenvoudige dorpscamping blijken we de enige West-Europeanen te zijn. In de regio van Kanjiza wonen veel Hongaren, en we merken dat die er ook zijn op deze camping, maar westerse toeristen zoals wij zien we niet. De camper zelf is een bezienswaardigheid; wanneer mensen langsrijden kijken ze soms ietwat verwonderd. Het toppunt is een man die met twee andere mensen bij de camper komt staan en uitleg lijkt te geven, alsof we op een camperbeurs staan. Wij kijken op onze beurt graag naar alle Lada’s en Yugo’s die hier af en aan rijden. De badgasten parkeren hun auto gewoon ergens op de camping, zo dicht mogelijk bij het zwembad.

Camping K receptie
De receptie van camping Tiski Cvet 🙂
Zwemmen in bronwater

We hebben geluk dat het zwembad opengaat op onze eerste dag. Het is het gemeentelijke openluchtzwembad en direct in trek bij de locals. In het bad zit bronwater uit aardlagen waaruit olie gewonnen wordt, wat de groenige kleur verklaart. Het kinderbad voelt aan als een warm bad – dat komt hopelijk door de zon – en de kleine steile glijbaan is populair bij jong en oud. Gewapend met zijn vleugeltjes roetsjt Jens dapper naar beneden. Léon of ik blijven dicht in de buurt maar elke keer komt zijn olijke hoofd weer snel boven water. Het zwembad is een enorm pluspunt van deze gemoedelijke en kindvriendelijke camping.

Voor het eerst in twee weken doen we weer wat aan sport. Hardlopen doe ik op de dijk naast de kwelder en Léon verkent op de racefiets het vlakke landschap rondom Kanjiza.

Camping K zwembad
Openbaar zwembad met bronwater
Camping K glijbaan
Toffe glijbaan!

We gaan op zoek naar een kapper voor Jens in het dorp; het is hard nodig. Met hulp van de aardige man van ons campingvrouwtje vinden we een herenkapper. Hij kent hem en verzekert ons dat hij goed knipt. We maken een afspraak voor de volgende ochtend en kunnen dan gelijk de markt bezoeken die vlakbij de kapperszaak plaatsvindt. Jens heeft voor €3,20 weer een heerlijk kort koppie en we kopen fruit en groente op de markt.

Kanjiza markthal
De markthal van Kanjiza
Kanjiza markt abrikozen
Abrikozen in verschillende prijsklassen
Kanjiza markt Lada
Groente en fruit verkopen vanuit je Lada stationwagon

Servië produceert maar liefst 20% van alle frambozen ter wereld, en hoewel het centrum van de frambozenteelt in het zuiden van land ligt, vinden we hier een grote bak – ik schat 500 gram – voor maar 200 dinar, omgerekend €1,60. Ik vind het een grote luxe om handenvol van mijn favoriete fruit te kunnen eten zonder de hoofdprijs te betalen.

Kanjiza kapper
Bij de Servische kapper
Kanjiza markt frambozen
Op de markt met een kort koppie en véél frambozen

Na elf dagen in Servië gaan we het land verlaten. Het is ons geweldig goed bevallen; hier valt echt nog iets te ontdekken en is lang niet alles op toeristen ingesteld. Daardoor zie je het land zoals het is: ongerept, een mix van oud en nieuw, met vriendelijke mensen, lage prijzen, relatief goede wegen en mooie groene bergen in het zuiden. Daar zou ik in de toekomst graag meer van zien. Wij vinden het een geweldige bestemming voor een vakantie met kinderen.

Onderweg naar de grens met Hongarije genieten we nog een keer van de prachtige Servische zonnebloemvelden. Inmiddels zijn we aangekomen op een enorm fijne eerste Hongaarse camping, midden op de poesta. Maar daarover later meer.

We vinden het nog steeds heerlijk om door Europa te reizen met de camper en zijn blij dat we nog vijf weken voor de boeg hebben!

12 comments

1. Dag lieve allemaal.

We hebben weer genoten van jullie reisverslag .Op deze manier voelt het alsof ik zelf op vakantie ben .

Nog heel veel plezier op jullie reis door Hongarije. Geweldig dat jullie zo genieten en dat het weekend met Annie, Nienke en Anita en de verjaardag van Jens zo leuk was .

We kijken weer uit naar de volgende foto”s en verhalen van alle plaatsen die jullie weer gaan bezoeken.

Bedankt dat we op deze manier met jullie mee mogen reizen

Lieve groeten van Tante Riet en Oom Joop en geef Jens maar een knuffel.

• Dank je wel tante Riet en oom Joop voor jullie leuke reactie! Het was heel bijzonder om die drie er even bij te hebben en met hun Jens z’n verjaardag te vieren. Fijn dat u zo van mijn verhalen geniet! Ik ga Jens z’n knuffel snel geven, hij speelt nu bij ons buurjongetje op de camping 🙂

2. Het was een heerlijk weekend! Genoten van elkaar en het land. Je hebt het weer erg mooi beschreven. Leuk ook om te zien hoe jullie met zn drietjes het reisritme zo goed te pakken hebben. Een blije geoliede machine…xxx

• Nou, wat was het mooi hè? Dank voor het compliment zus. Het was wel een dagje wennen aan de stilte hoor. Maar inderdaad, het verder reizen gaat weer als vanzelf. We komen dan ook op heel mooie plekken!

3. Ik heb genoten van het weekend samen en nu weer van de beschrijving ervan. En de rest natuurlijk!! We kunnen best met zijn allen een vakantie in Servië plannen! Dat moet wel snel, want de toeristen zullen het land ook wel snel ontdekken.

4. Wat leuk om te lezen, Van Diepentjes met 4-jarige Jens! Wat heerlijk om zo daar rond te fladderen en zo relaxed van het Balkan leven te genieten. Enjoy! Gaan wij ook doen, de Mouwentjes reizen vanaf komende dinsdag 3 weken door Costa Rica. Carpe Diem!