#12 | Hongaarse grotten en Slowaakse krotten

Route: Bekölce (Hongarije) – Aggtelek – Vysny Medzev (Slowakije)

We bekijken het grensgebied van Hongarije en Slowakije ondergronds en rijden daarna Slowakije binnen. Het is een wat rustiger weekje geweest, maar dat is ook wel eens prettig nu we al tien weken op reis zijn. De camperreis gaat zijn laatste vier weken in.

Op de camping in Bekölce hebben we de laatste dag benauwd weer. Het onweer blijft rommelen in de verte en ondanks de hevige regenbuien van de afgelopen nacht frist het niet echt op. We doen overdag nog een poging tot wandelen maar vanaf de camping lopen alleen paden die voor paardrijtochten gebruikt worden. Zowel de planten als de vliegen kriebelen en prikken ons en we maken snel rechtsomkeert. Tegen de avond maar ik een zweterig hardlooprondje over een naastgelegen weiland en een modderig karrenspoor, en vlij me daarna ter afkoeling voorover in het lekke kinderbadje. Lek of niet, het badje heeft zijn diensten goed bewezen. De volgende dag verlaten we de mooie kampeertuin van Anita en Nico en zwemmen we onderweg in een spa in de plaats Ózd (spreek uit als ‘oost’). De zon laat het flink afweten; de baden van 28°C en 30°C houden ons warm.

Bekölce wandeling
Prikkelende wandeling vanaf camping Bekölce
Bekölce badje
Uitrusten en afkoelen tegelijk in het lekke(re) badje
Hongaars/Slowaakse grotten

Dan zoeken we de grens op. Op minder dan een kilometer van Slowakije zit camping Nomad Baradla, die hoort bij het Aggtelek Nationaal Park. Dit park bevat – ook op Slowaaks grondgebied – enorme grottenstelsels. Het Hongaarse deel werd in 1985 een nationaal park,  beslaat ruim 200 km2 en omvat ongeveer 300 grotten. De Baradla Grot is hiervan de langste met 25,5 km en heeft een ingang vlak naast de camping. Er is een korte tour die een uur duurt en maar 1 km lang is – dat is voor ons met Jens nog prima te doen. Niet alleen voor ons, zo blijkt; al gaat de tour in juli en augustus bijna elk uur tussen 9 en 5 uur, toch zijn er om 11 uur zeker 100 mensen tevoorschijn gekomen. De grotten zijn gelukkig groot en breed genoeg, nooit is het grote aantal mensen hinderlijk.

Grotten ingang
Wachten bij de ingang van de grot – Jens in wit met blauw shirt

De gids vertelt van alles, maar alleen in het Hongaars. Wel hebben we vooraf een dubbelzijdig bedrukt A4-tje met informatie in het Engels meegekregen – waar ik de feitjes uit dit stuk vandaan haal – en dat volstaat prima. We blijven lekker achteraan de groep hangen en kunnen alles goed in ons opnemen zonder ook nog naar een verhaal te moeten luisteren. Om de groep bij elkaar te houden past de gids een simpele maar effectieve techniek toe: ze zet de verlichting van een afstandje uit. Het is komisch om te zien welke voorspelbare uitwerking dat op de mensen heeft – mijzelf niet uitgezonderd. Jens vindt de vele stalagmieten en stalactieten ook mooi en vraagt zich meerdere keren af waarom het hier beneden zo koud is (10°C). Het diepste punt van deze tour ligt in de ‘Concert Hall’, waar af en toe klassieke concerten en popconcerten worden gehouden en zelfs getrouwd kan worden. De gids speelt er een stuk muziek af zodat we zelf ervaren hoe geweldig de akoestiek is. De uitgang van de tour is nog steeds vlakbij de camping, maar dan aan de andere kant ervan. We zijn dus zo weer ‘thuis’.

Grotten Leon Jens
Léon en Jens bij een grote kolom
Grotten paden
Mooie paden tussen de stalagmieten, stalactieten en kolommen

De camping is een lang grasveld ter grootte van anderhalf voetbalveld met bomen eromheen, waar allerlei kampeerders op af komen. Een groep Nederlands sprekende scouts, een Pools stelletje met een tent, een ouder Nederlands stel met een VW-busje, een Frans gezin met een tent… en dus ook een Nederlands gezin met een camper. Anita van camping Bekölce vertelde ons dat Hongaren geen kampeerders zijn; die zien we inderdaad weinig maar toch zit er af en toe wel een Hongaars kamperend gezin tussen op de campings waar we zijn geweest. Hier is het ook mogelijk om huisjes te huren – simpele trekkershutten en grotere blokhutten met eigen sanitair. Het ziet er gezellig uit op de heuvel naast het kampeerveld.

Aggtelek camping
Zicht op de blokhutten van camping Nomad Baradla
Geruisloos Slowakije in

Na een slingerende heuvelrit door het Aggtelek Nationaal Park zijn we al snel in Slowakije. Het landschap is in dit deel van het noorden van Hongarije al een tijdje hetzelfde: groen en vlak, soms glooiend, af en toe een klein dorpje. Mooi, maar nooit spectaculair. De grensovergang mag geen naam hebben – we zijn ten slotte binnen de E.U. – maar wel moeten we zo snel mogelijk op zoek naar een plek waar we een tolwegvignet kunnen kopen. Net als voor Hongarije is het mogelijk om dit online te regelen want het is sinds 2016 een elektronisch vignet. Maar de afgelopen dagen hebben we er niet meer aan gedacht. Geen probleem; bij elk tankstation zijn ze te koop. Voor €14 mogen wij nu 30 dagen over de Slowaakse snelwegen rijden.

Grensovergang
Grensovergang Hongarije – Slowakije
Nederlandse vriendjes op de eerste Slowaakse camping

Bij het zoeken naar campings springen die van Nederlandse eigenaren er qua recensies regelmatig uit. Zo ook camping Sokol in het dorp Vysny Medzev. Deze wordt gerund door de Nederlandse Harry en zijn Slowaakse vrouw Jana. In onze laatste weken van de reis gaan de schoolvakanties in Nederland van start en zullen wij met opzet een aantal keren voor dit soort campings kiezen. We hebben zo’n vermoeden dat er Nederlandse gezinnen zullen zijn met potentiële vriendjes en vriendinnetjes voor Jens. Daar wordt iedereen blij van; hij vindt het leuk om te spelen met andere kinderen en Léon en ik hebben ook iets meer de tijd aan onszelf. En goede recensies zijn altijd prettig om op af te gaan.

Op camping Sokol zijn Tijn van 5 en Jorna van 8 met hun ouders net begonnen aan een zomervakantie van vijf weken. Ze sluiten direct vriendschap met Jens. Het is geweldig hoe lief ze met Jens omgaan en hoe onvoorwaardelijk kinderen plezier kunnen hebben met elkaar. Ze zoeken elkaar op wanneer ze maar kunnen. Jens geniet er enorm van en dat is heerlijk om te zien.

Sokol Tijn Jens
Jens en Tijn overleggen over de knikkerbaan
Sokol tafelvoetbal
Jens leert tafelvoetballen met Tijn en Jorna

De camping zelf is een heerlijke plek in een boomgaard, met lieve behulpzame eigenaren en een leuk klein opzetzwembad. Het sanitair is ondergebracht in door Harry zelf in elkaar getimmerde houten huisjes – robuust en knus tegelijk.

Sokol campingplek
Onze plek in de boomgaard. Ik net terug van hardlopen, Tijn en Jens voetballen
Sokol zwembad
Jens baddert in het campingzwembad
Sokol douche
Het knusse damesdouchegebouwtje
Slowaakse krotten

Onderweg naar deze camping rijden we voorbij de plaats Jasov langs een grote krottenwijk waar veel mensen buiten rondhangen. Ook over de doorgaande weg lopen ze met tientallen over de hele breedte – waar auto’s gemiddeld 60 km/uur rijden. Bij het zien van de donkere huidskleur gaat er een belletje rinkelen; dit zijn Roma. In het oosten van Slowakije blijken er heel veel te wonen – de nabijgelegen stad Kosice heeft zelfs een heus Roma-getto met maar liefst vijfduizend bewoners. De Roma zijn nog altijd een achtergestelde bevolkingsgroep in Slowakije, ondanks pogingen van de Slowaakse regering in het verleden om ze – gedwongen – te laten integreren. Ook in het dorpje waar onze camping ligt zien we Roma-kinderen en –ouders in het speeltuintje hangen. Een meisje zegt vrolijk “Hello!” Net wanneer ik “Hello! Dobri!” terug wil zeggen, voegt ze er nog “Any money?” aan toe. Gelukkig gebeurt dit de andere keren niet wanneer ik langs een groepje Roma-kinderen loop, ren of fiets.

Léon en ik komen ook hier weer aan fietsen en hardlopen toe. Voor het eerst op deze reis loop ik bij een acceptabele temperatuur, waardoor ik erachter kom dat mijn conditie best meevalt. Overdag wordt het hier nog steeds een aangename 25 graden, maar de ochtenden en avonden zijn fris. Ook overdag kan het met de wind fris aanvoelen – de lange broeken mogen sinds lange tijd weer uit de kast komen. Wanneer ik van mijn hardlooprondje terugkom in het dorp les ik mijn dorst bij een van de ouderwetse waterpompen. In het noorden van Hongarije zagen we deze ook al, net als de kleine huisjes waarin een emmer boven een diepe waterput hangt.

VysnyMedzev waterpomp
Waterpomp in Vysny Medzev
Aggtelek waterput
Huisje met waterput middenin een straat in Aggtelek
Verrassend mooi Kosice

We bezoeken Kosice – na hoofdstad Bratislava de tweede stad van Slowakije – met de camper. Deze stad was in 2013 nog Culturele Hoofdstad van Europa. Op een klein bewaakt parkeerterrein aan de rand van het centrum kunnen we ons onderkomen prima kwijt en binnen een mum van tijd staan we in het hart van de stad. Deze binnenstad is klein maar fijn; het centrale deel ervan bestaat uit een langgerekt plein met winkeltjes en terrassen aan weerskanten en een fietspad over de hele lengte in het midden. Dit wijkt uiteen voor een paar kleine parken en oude imposante gebouwen zoals het Staatstheater, de St. Elizabeth Kathedraal en de St. Michaels Kapel. Op een klein oppervlak kun je je hier vergapen aan vele indrukwekkende bouwsels. Wandelend en loopfietsend verkennen we de mooie binnenstad waarna we iets eten en drinken op een van de vele terrassen.

Kosice plein en theater
Het centrale plein in Kosice met fietspad dat uitwijkt voor park en Staatstheater
Kosice Immaculata
“Immaculata” op het centrale plein
Kosice kathedraal en kapel
St. Elizabethkathedraal en St. Michaels kapel
Kosice Jakobspaleis
Het Jakobspaleis

Zondag gaan we verder met onze rit door Slowakije; dan strijken we neer aan de voet van het Lage Tatra gebergte. We zijn benieuwd wat dit voor ons in petto heeft – misschien kan Léon weer eens een echte bergrit gaan maken op de racefiets!

2 comments

1. Het valt me tegen van mezelf dat ik op mijn leeftijd nog jaloers kan worden.Ik volg met getrouwe aandacht jullie reisverhaal. Het wordt langzamerhand een groot, mooi en boeiend verhaal.
    ik hoop dat ik het allemaal goed heb gedaan op mijn comp.